PENGENALAN
Perkembangan seni halus di Malaysia berlaku secara berperingkat-peringkat berkaitan dengan lukisan, catan, cetakan dan arca. Melalui bidang seni halus ini, pelukis dapat meluahkan rasa hati untuk disampaikan kepada audiens. Secara umumnya, perkembangan ini dapat dibahagikan kepada dua zaman iaitu:
- Zaman sebelum Perang Dunia Kedua
TAHUN 1920-AN
Terdapat kepercayaan bahawa pengembara- pengembara Eropah dan Inggeris telah meminta pelukis-pelukis negeri-negeri Selat yang berketurunan Cina atau Melayu untuk melukis gambaran kehidupan tempatan yang bermotifkan flora dan fauna. Ini disebabkan oleh minat mereka atau sebagai rekod sejarah. Lukisan-lukisan dan catan-catan tersebut banyak ditempah oleh pegawai-pegawai Syarikat Hindia Timur yang ditempatkan di Malaya.
Pihak Inggeris telah memperkenalkan genre lukisan catan lanskap dalam aliran Realisme, zaman Pre-Raphelites, Turner dan Constable. Ini telah berterusan sehingga abad ke 19 apabile Seni Eropah terutamanya Seni Perancis mula memberi kesannya kepada seluruh rantau dengan pergerakan-pergerakan seni seperti aliran Impresionisme, Kubisme, Surealisme, Futurisme dan Konstruktivisme.
Terdapat kepercayaan bahawa pengembara- pengembara Eropah dan Inggeris telah meminta pelukis-pelukis negeri-negeri Selat yang berketurunan Cina atau Melayu untuk melukis gambaran kehidupan tempatan yang bermotifkan flora dan fauna. Ini disebabkan oleh minat mereka atau sebagai rekod sejarah. Lukisan-lukisan dan catan-catan tersebut banyak ditempah oleh pegawai-pegawai Syarikat Hindia Timur yang ditempatkan di Malaya.
Pihak Inggeris telah memperkenalkan genre lukisan catan lanskap dalam aliran Realisme, zaman Pre-Raphelites, Turner dan Constable. Ini telah berterusan sehingga abad ke 19 apabile Seni Eropah terutamanya Seni Perancis mula memberi kesannya kepada seluruh rantau dengan pergerakan-pergerakan seni seperti aliran Impresionisme, Kubisme, Surealisme, Futurisme dan Konstruktivisme.
Sumbangan
golongan Cina kepada perkembangan seni Malaysia dan Singapura berpunca daripada
pendatang dan pelawat Cina seperti Xu Beihong yang telah bermastautin di Pulau
Pinang untuk beberapa tahun. Mereka juga telah berkunjung ke Singapura untuk
sesuatu jangka masa. Mereka telah menerima pendidikan dalam lukisan berus Cina
dan kaligrafi di China.
Pada
mulanya penghijrah-penghijrah awal dari China adalah untuk mencari sara hidup.
Seni halus tidak pernah difikirkan . Hanya selepas mereka bertapak kukuh dan
berjaya dalam kehidupan, barulah terdapat beberapa penghijrahan berdasarkan
kretiviti artistik mereka. Terdapat yang terlibat dalam pendidikan Seni dan ada
pula yang menjadi pelukis amatur. Antara yang berjaya dalam bidang seni ialah
Lee Kah Yeow, Wang Yau, Reverend Chuk Mor, Reverend Pak Yuen, Chai Horng, Chung
Hong Kong dan Zhen Wei Sin.
Kesimpulannya pada awal tahu 1920an terdapat pelukis yang mempamerkan hasil karyanya. Pameran seni lukis yang terawal di singapura ialah pameran Lian Xiao Oh pada tahun 1924. Disusuli pula dengan pameran pastel He Qui Qo pada tahun 1926.
Kesimpulannya pada awal tahu 1920an terdapat pelukis yang mempamerkan hasil karyanya. Pameran seni lukis yang terawal di singapura ialah pameran Lian Xiao Oh pada tahun 1924. Disusuli pula dengan pameran pastel He Qui Qo pada tahun 1926.
Aktiviti-aktiviti
seni yang awal di Pulau Pinang bermula apabila pengasasan Pulau Pinang pada
tahun 1786 oleh Sir Francis Light di bawah Syarikat Hindia timur.
Pelukis-pelukis Inggeris yang tinggal di Pulau Pinang gemar melukis pemandangan
laut dan keindahan alam semulajadi pulau itu. Kemungkinan terdapat pelukis
tempatan yang membekalkan lukisan-lukisan kepada para penaung Syarikat
Peniagaan Eropah.
Perkembangan
seni lukis moden boleh dikesan sehingga tanuh 1920an semasa kumpulan penang
Impressionist ditubuhkan. Kumpulan ini terdiri daripada ekspatriat Eropah yang
kebanyakannya merupakan surirumah bangsa Inggeris. Disebabkan sikap-sikap
kolonialistik pada masa itu, pelukis-pelukis tempatan Pulau Pinang tidak
dibenarkan menyertai Penang Impressionist. Dua orang pelukis tempatan yang
diterima menganggotainya ialah Puan Lim Cheng Kung dan Abullah Ariff. Abdullah
Arif diterima dalam kumpulan itu kerana perkhidmatan beliau sebagai pendidik
seni diperlukan, manakala Puan Lim pula isteri seorang jutawan yang dapat
memberi sokongan kewangan.
Tahun
1920an merupakan peringkat yang penting dalam sejarah seni lukis Pulau Pinang.
Yong Mun Seng telah datang ke Pulau Pinang dari Singapura dan mendirikan studio
seninya. Pelukis pertama yang mengadakan pameran seni lukis di Malaysia adalah
Ooi Hwa yang telah mempamerkan karya-karyanya di Pulau Pinang pada tahun 1927.
Ooi Hwa dan Lee Cheng Yong mungkin merupakan pelukis pertama yang pergi ke luar
negeri untuk mempelajari seni di Akademi Seni Halus Shanghai. Ooi Hwa adalah
pelukis cat air aliran Impressionist dengan kesan-kesan cahaya yang kuat.
SITC (Sultan Idris Training
College) ditubuhkan pada tahun 1922. Mata pelajaran Pendidikan Seni diajar di
samping subjek-subjek lain. Komponen subjek Pendidikan Seni diajar bersama-sama
dengan pertukangan tangan seperti membuat bakul dan lain-lain seni pertukangan
rakyat ketika itu.
Sukatan Pelajaran yang digunakan
adalah pelajaran menggunakan mengkuang untuk membuat bakul bagi tahun pertama.
Mereka dikehendaki mencipta corak-corak baru dengan menggunakan rotan dan
buluh. Kerja-kerja tahun pertama disambung pada tahun ke dua dan penggunaan rotan
dan buluh adalah lebih meluas lagi pada tahun ke tiga. Buku teks yang digunakan
ialah Kitab Rajah-rajah Anyaman oleh guru anyaman Mr. W. Olaguera.
Penuntut-penuntut diberi pilihan untuk pertukangan kayu bagi melatih membuat perabot-perabot seperti meja kecil, almari buku, tongkat dan sebagainya. Dalam tempoh tiga tahun terdapat enam kelas pertukangan kayu. Pilihan seterusnya adalah menjilid buku di mana hanya sebahagian kecil penuntut tahun tiga sahaja yang mengikutinya. Menganyam jaring bagi permainan bola sepak, hoki dan bola tampar. Pertukangan tanah liat di mana hanya sebilangan penuntut sahaja dipilih untuk belajar membuat tempat bunga, periuk dan lain-lain daripada tanah liat.
Penuntut-penuntut diberi pilihan untuk pertukangan kayu bagi melatih membuat perabot-perabot seperti meja kecil, almari buku, tongkat dan sebagainya. Dalam tempoh tiga tahun terdapat enam kelas pertukangan kayu. Pilihan seterusnya adalah menjilid buku di mana hanya sebahagian kecil penuntut tahun tiga sahaja yang mengikutinya. Menganyam jaring bagi permainan bola sepak, hoki dan bola tampar. Pertukangan tanah liat di mana hanya sebilangan penuntut sahaja dipilih untuk belajar membuat tempat bunga, periuk dan lain-lain daripada tanah liat.
TAHUN 1930- AN
Pada tahun 1935, sekumpulan
pelukis di Singapura merupakan penuntut Sekolah Seni Halus Shanghai, Sekolah
Seni Shanghai dan Universiti. Mereka telah menubuhkan Salon Art Studies Society
yang kemudiannya ditukar kepada Persatuan Pelukis-pelukis Cina.
Persatuan ini menumpukan perhatian kepada perlaksaan pameran karya-karya pelukis asing, terutamanya karya pelukis-pelukis HongKong dan Cina. Pelukis tempatan turut diberi peluang untuk meluaskan pengalaman. Pameran tahunan mereka telah menjadi tradisi berterusan tanpa sebarang sekatan melainkan pada tahun-tahun peperangan 1942 hingga 1945. Ramai ahlinya merupakan staf Akademi Seni Halus Nanyang.
Persatuan ini menumpukan perhatian kepada perlaksaan pameran karya-karya pelukis asing, terutamanya karya pelukis-pelukis HongKong dan Cina. Pelukis tempatan turut diberi peluang untuk meluaskan pengalaman. Pameran tahunan mereka telah menjadi tradisi berterusan tanpa sebarang sekatan melainkan pada tahun-tahun peperangan 1942 hingga 1945. Ramai ahlinya merupakan staf Akademi Seni Halus Nanyang.
Akademi Seni Halus Nanyang
diasaskan pada tahun 1938 oleh pengetuanya, Lim Hak Tai. Lim Hak Tai, seorang
pelukis ternama dan berwawasan memperkembangkan kesenian dengan menubuhkan
institusi yang pertama dan paling lama di Singapura. Di antara pelukis-pelukis
terkenal yang menjadi tenaga pengajar ialah Cheong Soo pieng, Georgette Chen Li
Ying, Chen Wen His dan Chen Chong Swee. Para pelukis ini telah datang ke
Singapura selepas Perang Dunia ke Dua. Mereka dilatih di akademi-akademi Seni
di Shanghai, kanton dan Amoy. Mereka juga didedahkan kepada pengaruh modenis
aliran-aliran di Paris.
Pelukis-pelukis Nanyang memainkan peranan yang besar dalam perkembangan tradisi seni moden di Malaysia dan Singapura melalui aktiviti-aktiviti mereka. Mereka terkenal kerana menggabungkan konsep Barat dan Timur dalam hasil karya mereka, yang kemudiannya dikenali sebagai Nanyang.
Pelukis-pelukis Nanyang memainkan peranan yang besar dalam perkembangan tradisi seni moden di Malaysia dan Singapura melalui aktiviti-aktiviti mereka. Mereka terkenal kerana menggabungkan konsep Barat dan Timur dalam hasil karya mereka, yang kemudiannya dikenali sebagai Nanyang.
Apabila Cheng Yong kembali pada
tahun 1932, beliau mengadakan pameran solo di Philomatic Union, Acheen Street.
Pameran ini telah memberi kesedaran kepada pelukis-pelukis tempatan yang telah
melukis bersendirian dan tidak sedar akan kewujudan pelukis-pelukis lain.
Pada tahun 1936, pelukis-pelukis
Cina telah berkumpul di bawah pengaruh Yong Mun Sen, dan menubuhkan Kelab Seni
Lukis Cina Pulau Pinang. Di antara pengasas kelab ini termasuklah Lee Cheng
Yong sebagai Presiden, Yong Mun Seng sebagai Timbalan Presiden, Quan Kuan Sin
sebagai setiausaha, Tay Hooi keat sebagai bendahari dan Kuo Ju Ping, Tan Seng
Aun, Tan Gek Khean serta Wan Fee sebagai ahli jawatan kuasa. Mereka telah
mengadakan Pameran seni dan Fotografi yang pertama. Kebanyakan karya yang
dipamerkan adalah mengikut aliran Realisme Barat dan Post Impressionism di
samping beberapa lukisan berus Cina tradisional. Pelukis-pelukis di seluruh
Malaysia dan singapura telah diundang untuk menjayakan pameran ini.
Pada
tahun 1937, kumpulan Penang Impressionist yang mengadakan pameran tahunan
secara tetap, telah menjemput ahli-ahli Kelab Seni Lukis Cina pulau Pinang.
Jemputan ini amat menggalakkan pelukis-pelukis tempatan memberi sumbangan yang
positif. Pameran ini merupakan pameran terakhir Penang Impressionist sebelum
dibubarkan sebelum bermulanya Perang dunia Kedua. Kebanyakan ahlinya yang aktif
telah pulang ke Eropah atau pun telah dipindahkan.
Kelab Seni Lukis Cina Pulau Pinang telah mengadakan dua atau tiga lagi pameran di bawah pimpinan Lim Cheng Ean (ayah P.G. Lim dan Lim Kean Siew, pengumpul karya seni) dan seterusnya dipimpin oleh Ong Keng Seng. Ketika peperangan, aktiviti-aktiviti pertubuhan terpaksa diberhentikan untuk sementara waktu kerana kawalan keselamatan yang dikenakan di kawasan desa dan pantai. Akhirnya, pertubuhan ini dibubarkan sebelum kemaraan jepun pada tahun 1941.
Kelab Seni Lukis Cina Pulau Pinang telah mengadakan dua atau tiga lagi pameran di bawah pimpinan Lim Cheng Ean (ayah P.G. Lim dan Lim Kean Siew, pengumpul karya seni) dan seterusnya dipimpin oleh Ong Keng Seng. Ketika peperangan, aktiviti-aktiviti pertubuhan terpaksa diberhentikan untuk sementara waktu kerana kawalan keselamatan yang dikenakan di kawasan desa dan pantai. Akhirnya, pertubuhan ini dibubarkan sebelum kemaraan jepun pada tahun 1941.
TAHUN 1940-AN
Pada tahun 1949, persatuan seni Singapura telah ditubuhkan oleh beberapa ekspatriat seperti Dr. Gibson-Hill yang mengetuai Raffles Museum and Library, Richard Walker yang merupakan pengetua Seni Sekolah-sekolah Singapura, Francis Thomas iaitu guru Sekolah St Andrews, Suri Mohgani iaitu pelukis tempatan dan Liu Kang yang juga Presiden persatuan tersebut. Walau pun Liu Kang bukan seorang guru seni beliau disanjung tinggi sebagai pelukis yang cekap dan penglibatan aktifnya dalam Persatuan Pelukis Cina dan Persatuan Seni Singapura.
Pada tahun 1949, persatuan seni Singapura telah ditubuhkan oleh beberapa ekspatriat seperti Dr. Gibson-Hill yang mengetuai Raffles Museum and Library, Richard Walker yang merupakan pengetua Seni Sekolah-sekolah Singapura, Francis Thomas iaitu guru Sekolah St Andrews, Suri Mohgani iaitu pelukis tempatan dan Liu Kang yang juga Presiden persatuan tersebut. Walau pun Liu Kang bukan seorang guru seni beliau disanjung tinggi sebagai pelukis yang cekap dan penglibatan aktifnya dalam Persatuan Pelukis Cina dan Persatuan Seni Singapura.
Persatuan
Seni Singapura mengadakan pameran-pameran dan aktiviti-aktiviti seni di dalam
dan di luar negeri yang dibuka kepada semua pelukis tanpa mengira bangsa dan
darjat. Walker, pelukis mahir aliran Impressionisme telah melatih beberapa
pelukis terkemuka seperti Lim Cheng Hoe. Lim diiktiraf sebagai pelukis cat air
yang terunggul di mana beliau juga memberi ilham serta menjadi mentor kepada
golongan pelukis generasi ini.
Lee Man Fong, pelukis penting dalam seni lukis Singapura berhijrah ke Singapura dari Indonesia pada tahun 1967. Dilahirkan di Kanton, China pada 1913, beliau berpindah ke Jakarta pada 1932 dan bekerja sebagai pelukis komersil. Pada tahun 1947, beliau mendapat biasiswa kerajaan Belanda untuk menuntut kesenian di negeri Belanda. Beliau seterusnya dilantik sebagai pelukis Istana Presiden oleh Presiden Sukarno.
Lee Man Fong, pelukis penting dalam seni lukis Singapura berhijrah ke Singapura dari Indonesia pada tahun 1967. Dilahirkan di Kanton, China pada 1913, beliau berpindah ke Jakarta pada 1932 dan bekerja sebagai pelukis komersil. Pada tahun 1947, beliau mendapat biasiswa kerajaan Belanda untuk menuntut kesenian di negeri Belanda. Beliau seterusnya dilantik sebagai pelukis Istana Presiden oleh Presiden Sukarno.
Pada
Disember, 1941 pendudukan jepun telah mengekang semua aktiviti kebudayaan.
Kempeitai iaitu polis tentera Jepun telah mengawasi kumpulan-kumpulan
kebudayaan China. Rekod-rekod dan bukti-bukti fotografik lawatan Kelab Seni
Lukis China Pulau Pinang telah dibakar sebagai langkah berjaga-jaga. Pada tahun
1945 keseniang di Pulau Pinang telah dihidupkan semula dengan penubuhan
Kumpulan Pendidik Seni Pulau Pinang di bawah Jabatan Pendidik Seni, Pulau
Pinang. Pada tahun 1948, Tay hooi Keat menjadi warganegara Malaysia pertama
yang pergi ke Britain untuk mempelajari seni lukis di Camberwell School of Art.
Setelah
perang tamat, pusat seni telah beralih dari Paris ke New York. Para pelukis
Amerika Syarikat memulakan pergerakan seni seperti Action painting,
Ekspressionisme abstrak, Seni Pop, Seni Op, Performance Art, Minimalisme, Seni
Konseptual dan sebagainya. Pelukis-pelukis tempatan yang pergi ke luar negeri
turut terdedah kepada pelbagai pengaruh aliran seni.
Selepas
perang tamat, Pulau Pinang menjadi pusat daya tarikan para pelukis. Frank Sullivan,
penaung seni yang terkenal telah menemui Mohd Hoessein Enas di Pulau Pinang
pada tahun 1949 dan telah menggesa beliau berpindah ke Kuala Lumpur . Hoession
seterusnya menubuhkan Angkatan Pelukis semenanjung dan menjadi tokoh seni
kebangsaan yang terkenal.
TAHUN 1950-AN
TAHUN 1950-AN
Pada
tahun 1952, Majlis Pendidik Seni Pulau Pinang telah ditubuhkan dan diterajui
oleh Tay Hooi Keat sebagai pengerusi. Di antara ahli-ahlinya adalah Lee Joo
For, Tan Tin Kok, Kim Tong Juan, Tan Lye Hoe dan Chee Wee Sun. Kebanyakan ahli-ahlinya
terdiri guru-guru sekolah aliran Bahasa Inggeris. Tay Hooi Keat yang kembali ke
Pulau Pinang dari United Kingdom memperkenalkan konsep-konsep baru yang
memeranjatkan masyarakat seni lukis tempatan.
Pada tahun 1952 juga Cheong Soo Pieng, Chen Chong Swee, Chen Wen His dan Liu Kang berkunjung ke Bali. Sekembalinya dari Bali mereka mengelolakan pameran bertajuk Empat Pelukis Kembali yang menyebabkan penciptaan susuk tubuh badan yang dikaitkan dengan seniman Nanyang. Pameran ini telah mendorong ramai pelukis tempatan seperti Khaw Sia membuat lawatan melukis ke Bali.
Pada tahun 1952 juga Cheong Soo Pieng, Chen Chong Swee, Chen Wen His dan Liu Kang berkunjung ke Bali. Sekembalinya dari Bali mereka mengelolakan pameran bertajuk Empat Pelukis Kembali yang menyebabkan penciptaan susuk tubuh badan yang dikaitkan dengan seniman Nanyang. Pameran ini telah mendorong ramai pelukis tempatan seperti Khaw Sia membuat lawatan melukis ke Bali.
Seterusnya
pada tahun 1952 juga, Majlis Kesenian ditubuhkan untuk memberi sokongan,
menjaga dan menggiatkan aktiviti-aktiviti dalam pelbagai bidang seni dengan
bantuan kerajaan.
Pada tahun 1953, Persatuan Seni Pulau Pinang ditubuhkan di bawah pimpinan Loh Cheng Chuan. Majlis Kesenian Pulau Pinang ditubuhkan pada tahun yang sama dengan souter sebagai Presiden, Tay Hooi Keat sebagai setiausaha dan A Sabapathy sebagai bendahari dan juruaudit. Kedua-dua pertubuhan ini telah mengadakan pameran-pameran seni secara tetap untuk ahli-ahli mereka. Mereka menganjurkan pameran solo untuk para pelukis tempatan serta pelukis luar negara yang membuat lawatan.
Pada tahun 1953, Persatuan Seni Pulau Pinang ditubuhkan di bawah pimpinan Loh Cheng Chuan. Majlis Kesenian Pulau Pinang ditubuhkan pada tahun yang sama dengan souter sebagai Presiden, Tay Hooi Keat sebagai setiausaha dan A Sabapathy sebagai bendahari dan juruaudit. Kedua-dua pertubuhan ini telah mengadakan pameran-pameran seni secara tetap untuk ahli-ahli mereka. Mereka menganjurkan pameran solo untuk para pelukis tempatan serta pelukis luar negara yang membuat lawatan.
Wednesday
Art Group telah ditubuhkan pada tahun 1952 di Kuala Lumpur oleh Peter Harris.
Pada awalnya terdapat kekurangan kegiatan seni yang serius di Kuala Lumpur.
Peter Harris merupakan Penguasa Seni di Kementerian Pendidikan dan beliau
adalah lepasan sekolah seni di United Kingdom. Beliau memperkenalkan estetik
dan teknik seni lukis moden kepada guru-guru dan pelukis muda tempatan yang
berminat. Di antara pelukis-pelukis yang mendapat tunjuk ajar dan galakan
beliau ialah Patrick Ng, Cheong Lai Tong, Zakariah Noor, Ismail Mustan,
Dzulkifli Buyong, Ho Kai Peng, Liu Siat Mooi, Grace Selvanayagam, Phoon Poh
Hoon, Jolly Koh dan Syed Ahmad Jamal.
Pada tahun 1954, Persatuan Seni Selangor telah diasaskan oleh ekspatriat dan ahli-ahli seperti Fung Yow Chork, Zakariah Noor, Yong Peng Seng, Chong Hooi Fah, Syed Zainal dan Chong Sing Kwai. Kumpulan ini bertemu seminggu sekali pada hari Khamis di Sekolah Lelaki Methodist untuk membuat catan potret, figuratif, lukisan dan lakaran.
Angkatan
Pelukis Semenanjung iaitu APS yang kemudiannya dikenali sebagai Angkatan
Pelukis Se Malaysia ditubuhkan di Kuala Lumpur pada tahun 1956 oleh Mohd
Hossein Enas. APS bertujuan untuk mengumpul serta menyatupadukan
pelukis-pelukis Melayu. Ahli-ahlinya telah mencontohi penasihat mereka, Mohd
Hoessein Enas yang terkenal kerana potret realistik dalam cat minyak dan
pastel. Antara yang terkenal dalam persatuan ini ialah Idris Salam, Mohd
Sallehuddin, Sabtu Mohd Yusof, Mazli Mat Som, Ahmad Hassan, Yusof Abdullah dan
Zakariah Noor.
Pada
tahun 1957, Thursday Art Group telah ditubuhkan di Pulau Pinang dengan matlamat
yang sama dengan Wednesday Art Group. Ahli-ahli terdiri daripada Abdullah
Ariff, Tay hooi Keat, Kuo Ju Ping, Lee Joo For, Lim Tong Juan dan William K.K.
Lau. Mereka memperkenalkan konsep-konsep baru, mengadakan kelas-kelas melukis, sesi
perbincangan dan pameran.
Menjelang
kemerdekaan seni telah menjadi salah satu simbol kepada perpaduan kaum di
Malaysia. Persepsi masyarakat terhadap seni telah mula berubah. Seni daripada
taraf rendah (kedaerahan) meningkat ke peringkat antarabangsa.
Pada
tahun 1957 Frank Sullivan telah dilantik sebagai setiausaha akhbar kepada YTM
Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Perdana Menteri Malaya yang pertama. Ini
membawa kesan yang mendalam dalam perkembangan seni Malaysia kerana usaha-usaha
Sullivan yang bersungguh-sungguh untuk memperkenalkan para pelukis tempatan
serta karya-karya mereka.
Balai Seni Lukis Negara di 109, Jalan Ampang telah dibuka dengan rasminya oleh YTM Tunku Abdul Rahman pada 27 Ogos 1958. Pameran pembukaan telah memaparkan karya-karya Chen Wen His, Cheong Lai Tong, Chuah Thean Teng, Mohd Hoessein Enas, Nik Zainal Abidin, Peter Harris, Patrick Ng, Syed Ahmad Jamal, Tay Hooi Keat dan Yong Mun Sen.
Selain Frank Sullivan yang menjadi setiausaha selama sepuluh tahun, antara yang telah membangunkan Balai Seni Lukis Negara adalah Tan Sri Mubin Sheppard, Tan Sri Ghazali Shafie, Tan Sri Dato Azman Hashim, Tan Sri Kamarul Ariffin, Tan Sri Zain Azraii, Professor Ungku Aziz, Puan P.G. Lim dan ramai lagi.
Balai Seni Lukis Negara di 109, Jalan Ampang telah dibuka dengan rasminya oleh YTM Tunku Abdul Rahman pada 27 Ogos 1958. Pameran pembukaan telah memaparkan karya-karya Chen Wen His, Cheong Lai Tong, Chuah Thean Teng, Mohd Hoessein Enas, Nik Zainal Abidin, Peter Harris, Patrick Ng, Syed Ahmad Jamal, Tay Hooi Keat dan Yong Mun Sen.
Selain Frank Sullivan yang menjadi setiausaha selama sepuluh tahun, antara yang telah membangunkan Balai Seni Lukis Negara adalah Tan Sri Mubin Sheppard, Tan Sri Ghazali Shafie, Tan Sri Dato Azman Hashim, Tan Sri Kamarul Ariffin, Tan Sri Zain Azraii, Professor Ungku Aziz, Puan P.G. Lim dan ramai lagi.
Balai
Seni Lukis Negara memperolehi koleksi tetapnya secara beransur-ansur. Dua
koleksi yang menarik ialah gambar foto burung Dato Loke Wan Tho dan Koleksi
hasil-hasil kaligrafi dinasti Sung yang didermakan oleh Lee Kah Yeow bernilai 2
juta ringgit.
Pelukis Malaysia pertama yang mengadakan pameran solo di seberang laut ialah Chuah Thean Teng yang diadakan di London pada tahun 1959. dan dipersembahkan oleh Majlis Kesenian Persekutuan. Catan batik eksotik yang dihasilkan sejak beliau membuka Yahong Gallery pada tahun 1955 telah meninggikan taraf batik daripada hasil pertukangan tangan kepada bentuk seni halus. Kejaan Chuan telah membawa seni Malaysia kepada seni antarabangsa. Seterusnya pelukis-pelukis batik yang lain seperti Khalil Ibrahim, Tay Mo Leong dan Toya turut menerima pengiktirafan antarabangsa.
TAHUN 1960-AN
Seni
lukis aliran utama 1960an adalah dengan nilai-nilai mistikal dan semesta telah
menarik perhatian audien untuk menghayatinya kerana mempunyai kelainan. Dengan
adanya tradisi seni khat telah membentuk satu pengucapan gambaran yang
tersendiri. Lahir pandangan yang kritikal terhadap seni lukis. Pelbagai
aktiviti dijalankan melalui saluran media massa. Antaranya ialah perbincangan,
ceramah, syarahan, laporan, pameran dan sebagainya. Acara-acara seni lukis
menjadi acara gemilang yang dihadiri oleh pelukis-pelukis, pencinta seni, ahli
politik dan diplomat.
Special
Teachers Training Institute (STTI) ditubuhkan pada tahun 1960 yang kemudiannya
ditukar kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK). Guru-guru yang berminat di
bidang seni diberi peluang melanjutkan pelajaran melalui kursus sepenuh masa
selama satu tahun. Mereka yang menunjukkan bakat besar dihantar untuk
melanjutkan pengajian ke luar negara. Golongan pelukis-pelukis dan pendidik
seni telah menjadi tenaga utama seni lukis pada lewat tahun 1960an. Kakitangan
akademik Jabatan Seni di Maktab Perguruan Ilmu Khas seperti Syed Ahmad Jamal,
Anthony Lau, Lee Joo For, Cheong Laitong, Jolly Koh dan lain-lain lagi
memainkan peranan yang penting dalam seni lukis avant-garde di negara ini.
Institusi Senilukis yang pertama ditubuhkan ialah Malayan Institut of Art pada tahun 1966. Institusi persendirian ini menawarkan kursus-kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Fine Art, Commercial Art dan Interior Design di samping kursus-kursus sambilan.
Penubuhan Institut Teknologi Mara pada tahun 1967 telah melahirkan sekumpulan tenaga baru pendidik seni dan usahawan-usahawan Melayu dalam bidang seni tertentu. Ia menawarkan kursus diploma selama empat tahun dalam bidang Fine Arts (Painting and Sculpture), Graphics, Photography, Fine Metal, Pottery and Ceramics, Textiles, Fashion dan Industrial Design.
Institusi Senilukis yang pertama ditubuhkan ialah Malayan Institut of Art pada tahun 1966. Institusi persendirian ini menawarkan kursus-kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Fine Art, Commercial Art dan Interior Design di samping kursus-kursus sambilan.
Penubuhan Institut Teknologi Mara pada tahun 1967 telah melahirkan sekumpulan tenaga baru pendidik seni dan usahawan-usahawan Melayu dalam bidang seni tertentu. Ia menawarkan kursus diploma selama empat tahun dalam bidang Fine Arts (Painting and Sculpture), Graphics, Photography, Fine Metal, Pottery and Ceramics, Textiles, Fashion dan Industrial Design.
Kuala
Lumpur College of Art telah ditubuhkan dalam tahun 1968 dengan menawarkan
kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Painting, Sculpture, Ceramics,
Chinese Brush Painting, Photography dan Commercial Art.
TAHUN 1970-AN
Awal
tahun 1970an pensyarah-pensyarah Intitut Teknologi Mara telah mengambil alih
tempat avant-garde. Mereka terdiri dari kumpulan 扤ew Scene
seperti Redza Piyadasa, Sulaiman Haji Esa, Chong Kam Kow, Tan Teong Eng, Joseph
Tan dan lain-lain lagi. Kumpulan ini telah mendebarkan keadaan seni lukis
tempatan dengan ungkapan-ungkapan yang mencabar. Pendekatan gaya catan mereka
yang berasaskan optik dan maklumat telah mengejutkan pelukis-pelukis tempatan
dan masyarakat umum.
Pelukis-pelukis
bukan sahaja berkarya dalam bidang minimal, pop, op dan lain-lain aliran semasa
tetapi juga menyarankan seni melibatkan kepintaran, nilai-nilai mistika dan
metafisika iaitu maklumat dan ilmu yang luar dari bidang catan.
Catan hard-edge yang menegaskan kedataran dan tanpa isyarat yang dipelopori oleh Chong Kam Kow, Tan Teong Eng dan Tong Tuck telah mempunyai ikutan yang teguh di awal 1970an.
Pada tahun 1974 Abdul Latif Mohidin telah menghidupkan pendekatan yang baru di kalangan ahli-ahli muda dan menubuhkan Kumpulan Anak Alam sebagai kumpulan serpihan Angkatan Pelukis SeMalaysia.
Catan hard-edge yang menegaskan kedataran dan tanpa isyarat yang dipelopori oleh Chong Kam Kow, Tan Teong Eng dan Tong Tuck telah mempunyai ikutan yang teguh di awal 1970an.
Pada tahun 1974 Abdul Latif Mohidin telah menghidupkan pendekatan yang baru di kalangan ahli-ahli muda dan menubuhkan Kumpulan Anak Alam sebagai kumpulan serpihan Angkatan Pelukis SeMalaysia.
TAHUN 1980-AN
Persatuan
Pelukis Malaysia ditubuhkan pada tahun 1980 dengan hasrat mewujudkan sebuah
badan yang betul-betul mewakili pelukis, memperbaiki kedudukan pelukis dan
bekerjasama dengan kerajaan mengenai hal-hal yang berkaitan dengan seni lukis
di Malaysia dan Luar negara.
Penubuhan Pusat Seni di Universiti Sains Malaysia pada tahun 1984 telah melahirkan guru-guru pemegang ijazah bagi institut, maktab dan sekolah-sekolah serta para profesional yang lebih maju dan mahir dalam bidang seni halus. Kursus Ijazah selama tiga tahun ditawarkan oleh Jabatan Kemanusiaan. Ini termasuk Studio Seni lukis dan Sejarah Senilukis dan Kemanusiaan. USM menawarkan kursus Seni halus bagi Catan, Fotografi, Teori-teori Seni, Seni Arca, Rekabentuk Grafik, Aspek-aspek Seni Asia Tradisional, Aspek-aspek Keseniaan Asia Moden dan latihan Ilmiah. USM juga menawarkan kursus Master of Art dalam Sejarah Senilukis.
Institut dan akademi seni swasta yang ditubuhkan di sekitar negara juga telah memberi sumbangan mengeluarkan tenaga seni dalam pelbagai bidang. Badan-badan swasta seperti firma-firma petroleum dan para peminat seni yang berada , telah mula membeli karya-karya untuk dijadikan koleksi simpanan.
Penubuhan Pusat Seni di Universiti Sains Malaysia pada tahun 1984 telah melahirkan guru-guru pemegang ijazah bagi institut, maktab dan sekolah-sekolah serta para profesional yang lebih maju dan mahir dalam bidang seni halus. Kursus Ijazah selama tiga tahun ditawarkan oleh Jabatan Kemanusiaan. Ini termasuk Studio Seni lukis dan Sejarah Senilukis dan Kemanusiaan. USM menawarkan kursus Seni halus bagi Catan, Fotografi, Teori-teori Seni, Seni Arca, Rekabentuk Grafik, Aspek-aspek Seni Asia Tradisional, Aspek-aspek Keseniaan Asia Moden dan latihan Ilmiah. USM juga menawarkan kursus Master of Art dalam Sejarah Senilukis.
Institut dan akademi seni swasta yang ditubuhkan di sekitar negara juga telah memberi sumbangan mengeluarkan tenaga seni dalam pelbagai bidang. Badan-badan swasta seperti firma-firma petroleum dan para peminat seni yang berada , telah mula membeli karya-karya untuk dijadikan koleksi simpanan.
Awal
tahun 1980an mengemukakan bidang kanvas yang lebih luas dan menarik dengan
munculnya catan pemandangan yang naif, sambungan akademik aliran realisme dan
karya-karya yang menyedut inspirasi dari mitos dan lagenda yang kaya di rantau
ini.
0 comments:
Post a Comment
Pandangan Anda Terhadap Blog Ini