Salji

Saturday, December 15, 2012

Nota CATAN : CATAN CAT AIR & CAT MINYAK


ALATAN DAN BAHAN

1. Pewarna atau pigmen dalam bentuk kek atau tiub

2. Pengilat: gam arab.
3. Bahantara: air
4. Ciri-ciri: bersifat lutsinar, boleh menimbulkan kesan legap jika disapu beberapa kali, 

    membolehkan kerja-kerja dilakukan dengan spontan.
5. Alat: berus jenis lembut pelbagai saiz, palet, bekas air untuk bancuhan warna, kertas cat 

    air jalinan kasar atau kertas katrij tebal.
6. Teknik: basah atas basah, basah atas kering, kering atas basah 



PROSES CATAN CAT AIR

1. Penyediaan Kertas Cat Air

    Regangkan kertas cat air dengan merendam kertas ke dalam air dan lekatkan pada papan 

    alas (drawing board) dan lekatkan dengan pita pelekat kertas (paper tape)

2. Penetapan Tajuk Catan

    Pemilihan bahan kajian catan sama ada dari alam benda atau alam semulajadi

3. Membuat Lakaran

    Menghasilkan lakaran atau lukisan dengan ringkas atau sekiranya perlu. Elakkan 

    daripada memadam kerana permukaan kertas akan rosak jika dipadam.

4. Proses Mewarna

    Memulakan dengan mewarna dengan lapisan warna yang nipis dan ditindih berperingkat 

    dengan ton yang semakin gelap. Bahagian yang cerah atau pantulan cahaya tidak perlu 
    diwarnakan. Gunakan teknik-teknik  catan cat air yang perlu bagai kawasan-kawasan 
    tertentu. contohnya jika melukis awan, langit atau  laut, teknik basah atas basah sesuai 
    digunakan dengan berus yang bersaiz besar atau span.

5. Kemasan dan Persembahan

    Catan yang telah siap dibiarkan kering dalam keadaan rata. Catan perlu dibingkaikan agar 

    kelihatan menarik dan elakkan terdedah pada pancaran matahari.


TEKNIK CAT AIR

  • BASAH ATAS BASAH
Teknik ini dilakukan dengan memasukkan warna lain di atas warna yang sedia ada semasa basah.

Ini bertujuan supaya warna kedua dapat menyerap ke dalam warna pertama untuk menghasilkan tona yang menarik. Untuk tujuan ini kertas yang telah dibasahkan hendaklah dihamparkan atas permukaan yang rata, supaya air dapat bertindak mengalirkan warna yang dimasukkan.


Teknik ini amat sesuai apabila hendak mewarna permukaan yang luas seperti langit, tanah, dinding bangunan serta latar belakang untuk lukisan alam benda.



  • BASAH ATAS KERING
Lapisan pertama dibiarkan kering terlebih dahulu sebelum warna kedua yang basah disapu dengan sapuan yang lembut. Teknik ini juga sesuai digunakan pada permukaan yang luas, tetapi kerja-kerja perincian hendaklah dilakukan.

Untuk permukaan langit yang luas, pelukis boleh menggunakan teknik ini untuk melukis awan. Cara ini juga digunakan untuk menggelapkan lapisan pertama dengan memasukkan tona yang lebih gelap di atas warna yang sedia ada.



  • KERING ATAS KERING
Maksud kering di sini bukanlah sebagai mana kain kering di sidaian tetapi warna yang melekat pada berus tidak banyak. Jika banyak elok di sapu pada kertas lain atau tisu untuk membuang warna yang lebih itu. Kemudian di sapu di atas warna lain yang sudah kering untuk menghasilkan warna yang lain. Tetapi tidak tebal. Sekadar untuk mewujudkan keharmonian warna dengan suasana sekitarnya. 

TEKNIK MEWARNA CATAN CAT AIR

  • Bekas Serbaguna.
 
1. Buat lakaran terlebih dahulu. Setelah lakaran dibuat pilih warna yang sesuai untuk diwarnakan.

Warnakan terlebih dahulu bahagian latar dan objek. Gunakan warna yang muda dan cair.

2. Warnakan bahagian depan dengan warna yang lebih pekat. Gunakan berus yang bersaiz sederhana.

3. Gunakan berus yang bersaiz kecil dan sederhana untuk proses memperincikan jalinan pada objek-objek yang dilukis. Biarkan gubahan kering sepenuhnya.

 4. Basahkan berus dan warnakan objek yang dijadikan fokus dengan lebih teliti. Warnakan secara bertindih dengan ton yang semakin gelap. 

Perkemaskan kesan jalinan. Kekalkan keadan harmoni, kontra dan penegasan pada objek yang dijadikan fokus.

PENGENALAN CATAN CAT MINYAK

1. Sejenis pewarna atau pigmen dalam bentuk tiub.
2. Bahan Pengilat ialah minyak linsid, minyak poppy atau minyak kacang untuk mencair 

    atau memekatkan cat.
3. Bahantara yang digunakan ialah turpentine.
4. Ciri-ciri: bersifat legap, licin, dan berkilat, kasar berjalinan, terpulang kepada teknik 

    mencatan
5. Alat dan bahan yang digunakan seperti berus pelbagai saiz, pisau palet, plat pembancuh 

    warna, bekas minyak linsid, turpentine, kekuda (easel), kanvas atau sebarang permukaan.


PROSES PENYEDIAAN KANVAS

1. Siapkan pemidang kayu mengikut saiz yang dikehendaki (pastikan kukuh dan tidak boleh 

    dilentur)
2. Gunakan stapler gun untuk meregangkan kanvas atau kain belacu
3. Kain dipaku di sisi pemidang dengan kemas dan tegang
4. Sapukan gam kanji yang cair, glu enamel atau akrilik primer untuk menutup lubang pada 

    kain
5. Sapukan cat emulsi putih ke atas lapisan gam kanji cair tadi setelah kering
6. Pastikan jalur catan emulsi menyilang supaya permukaan kanvas rata dan licin



PROSES CATAN

1. Buat lakaran kasar dengan pensel atau arang

2. Warnakan latarbelakang mengikut warna objek
3. Memperincikan catan dengan berus yang lebih halus supaya wujud kesan perspektif, 

    bentuk dan jalinan
4. Kemasan dan persembahan dengan membingkaikan catan





0 comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Terhadap Blog Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...